Rosablogg om integrering

Kjole, sko med heler og neglelakk. Jeg er klar for Santo Domingo.

Dagens antrekk: Kjole, sko med heler og neglelakk. Jeg er klar for Santo Domingo.

Onsdag inviterte ei av Jørgens kolleger meg med på restaurant og kino. Da var planen min at jeg skulle integreres blant de dominikanske damene ved å se ut som dem. En gjennomsnittlig ung kvinne her har: alltid neglelakk, smykker, høyhelte sko (gjerne både til hverdags og fest) og er plettfrie på håret. Jeg er glad i å pynte meg, men ikke glad i å pynte meg, men jeg prøvde i hvert fall.

For det første liker jeg ikke spesielt godt å gå med høyhelte sko. Med ordentlige pumps blir jeg over 1.80, og det er jeg ikke helt komfortabel med. Og når det gjelder integreringingen så går det veldig dårlig høydemessig, både med og uten sko. Jeg rager over de aller fleste dominikanske kvinnene, og da hjelper det jo ikke akkurat med høye heler.
I kjøleskapet til ei dominikansk dame vi kjenner står det omkring 30 neglelakker. Damene her har så å si alltid neglelakk på seg. Jeg er i grunn fornøyd med min samling på fire i vårt, men her har jeg altså noe å jobbe med.
Når det gjelder klær så er ikke dominikanerne særlig sjenerte når de skal ut på byen. Korte, trange kjoler er vanlig for damer i alle fasonger. Her strekker nok ikke min garderobe helt til, og jeg tror jeg muligens må drøye den delen av integreringen litt til.
Dominikanerne (de fleste er mulatter) har ofte krusete hår. De aller fleste sletter ut håret sitt, selv jenter i barneskolealder får håret slettet ut på en av de mange skjønnhetssalongene. Det er egentlig litt trist, det er som om de prøver å endre det som er naturlig for dem. Mitt hår er nok ikke helt etter deres smak. Med høy luftfuktighet ser jeg ut som et lykketroll.

Ellers så kan det jo tilsynelatende virke som om jeg allerede hører hjemme her. Dette skjedde tidligere denne uka i Zona Colonial (gamlebyen):
Mann i bil (fra USA, tror jeg): – Hei, vet du om et hotell her i nærheten?
Jeg: -Nei, dessverre, det gjør jeg ikke.
Mann i bil: Å? Så du er ikke her ifra?
Jeg: – Eh? Nei, det er jeg ikke.
Mann i bil: -Nei vel, hadet!

Se, det. Kanskje forsøkene mine på integrering har fungert?

Legg igjen en kommentar

