Se, rosa fugler!

Flamingo1

Vi er i Pedernales, så langt sørvest i Den dominikanske republikk det går an å komme. Det lille hotellet vi bor på har en patio med store palmer, kaktuser og frukttrær. Inn kommer tre menn som har kameraer med gigantiske linser over skulderen. De har grønne shorts og slitte t-skjorter, og ser akkurat ut som noen pressefotografer jeg kjenner. Men de lange linsene skal verken brukes til fotballkamp eller konsert.
– Vi driver med birding, forteller en av dem.

Vi har nettopp møtt tre fuglekikkere fra USA. Dennis, IT-konsulent. David, landskapsarkitekt. Matthew, revisor. De lange linsene brukes selvfølgelig til å ta bilder av fugler. De er fra forskjellige steder i USA, og førsteinntrykket tilsier at det de har til felles kun er en noe nerdete og lidenskapelige interesse. Årlig drar de sammen til utlandet for se på fugler og fange dem på kameraene sine. Neste morgen skal de reise ut med sin dominikanske guide før soloppgang for å forhåpentligvis møte på en av de sjeldne artene i fjellet. De to yngste mennene håper for husfredens skyld at David får se den sjeldne fuglen han jakter på, som de to andre allerede har observert.

I Den dominikanske republikk er det omkring 30 fugleslag som kun finnes her, de tre fuglekikkervennene våre forteller at de så 24 av dem på deres første dag i landet…
I et av treene i patioen ved hotellet dukker en av mine favoritter opp, ikke en av de unike fuglene, men likevel. Det er en bitte liten kolibri. Den flyr rundt med sitt lange nebb og superraske vinger. Den setter seg på en gren. Klikk. Jeg har den på kameraet. En liten seier for en nybegynner.
Våre venner fra USA spør om vi vil være med å spise. På restauranten, som serverer hummer og nydelig sjømat, må jeg småløpe og hente en brusflaske til diabetikeren David. Matthew er vegetarianer og får en fritert osteskive. Dennis liker ikke sjømat. Maten er med andre ord ikke spesielt viktig på deres ferie. De årlige turene handler om fugl – som ikke skal spises. That´s it.

Jeg ser for meg de tre mennene i alder 40 til 60. De sitter gjemt i en busk og venter på den sjeldne fuglen. Av og til har de med fuglelyder til å lokke dem til seg med.
– Injeeerd. Var det slik at du virkelig ville se flamingoer? Spør Matthew meg plutselig.
Jeg hadde nemlig tidligere fortalt at jeg aldri har sett de rosa fuglene. De er selvfølgelig ikke spesielt interessante for fuglekikkerne, så sjeldne er de jo ikke. Men for meg, som bare har sett dem på tv, glossy plakater fra 80-tallet og på coveret på kassetten til dansebandet Flamingos som lå i stua hjemme, hadde det vært stas.
Matthew forklarer hvor vi kan dra for å se dem.

Flamingo3

Båten og mannskapet som tok oss til flamingoene.

Neste dag er Jørgen og jeg på vei til Laguna Oviedo. Vi møter en guide som skal ta oss med bil og til fots for å se de rosa skapningene. Når vi nærmer oss den salte innsjøene roper guiden på to gutter som er ute og fisker. De tar oss med i trebåten ut i vannet. Den eldste gutten går bak og skyver båten fram i den grunne sjøen. Vi ser ender og hvite fugler, men ingen rosa. Gutten går og går. Guiden tar opp kikkerten og peker mot land. Der! I en vik noen hundre meter unna står en flokk flamingoer. Vi hopper ut av båten og begynner å gå i innsjøen. Den myke gjørmebunnen som er full av alger, gir etter, men vi nærmer oss stadig flamingoene.
Der står de. Rosa av alle smårekene de har fått i seg. Lange bein som en stork og med sine elegante hoder. Jeg blir plutselig litt bekymret for at de skal angripe meg, som hissige svaner, men de går bare sakte i vannet på jakt etter mer mat.
Etter en stund klapper guiden i hendene. De blir skremt og letter. En rosa sky farer et lite stykke over himmelen før den lander litt lengre bort.

Tilbake på hotellet ser jeg dem igjen på bildene jeg har overført fra kameraet til dataen.
Fuglekikking er slett ingen dum hobby, tenker jeg. Du får vært ute i naturen, tett på dyr, uten å drepe dem slik en jeger gjør. Jeg lurer på hvilken fugl jeg vil se neste gang?

Ser du den lille fuglen?

Ser du den lille fuglen?

Her er den. Kolibrien.
Her er den. Kolibrien.

2 responses to “Se, rosa fugler!

  1. Bare et lite tips siden du har interesse for fugler 🙂

    Kikk innom fugleforum.no

    Fin norsk side for fugler i Norge og utlandet.

Legg igjen en kommentar

