Tøff i trafikken del 2

En haug med plastikkflasker på veien?

En haug med plastikkflasker på veien?

Jasså, det var en bil under der, også!

Jasså, det var en bil under der, også!

Nå har jeg bodd omkring fem måneder i Den dominikanske republikk og Haiti. Jeg er litt usikker på om jeg egentlig har blitt så mye tøffere i trafikken enn da jeg kom. Fortsatt blir jeg stressa av folk som kjører på rødt lys, mopeder som sniker seg inn på høyre siden av bilen og lastebiler som tuter så høyt at hjertet skifter rytme. Men synene av bilene og mopedene overrasker kanskje ikke like mye lenger. Under teksten får du et utvalg av en gjeng som er tøffe i trafikken. 

Samtidig som jeg har kjørt mer, har jeg også mer erfaring med offentlig transport og taxi. En drosjetur er som regel trygg, om enn noe skranglete, og det er alltid spennende hva slags sjåfør som venter deg:
– Her! Her! Her!, sa jeg høyere og høyere til taxisjåføren som kjørte meg forrige uke.
Han fikk tydelig beskjed om å stoppe på utsiden av huset vårt, men kjørte likevel videre 50 meter til. Han ble sur fordi jeg ikke sa ordentlig ifra. Jeg ga ham de 30 kronene jeg skyldte, og tilbake fikk jeg kortet hans i håp om at jeg skulle ringe ham neste gang jeg skulle kjøre taxi. Det kommer jeg ikke til å gjøre, jeg gidder nemlig ikke kjøre med taxisjåfører som kjefter på meg… Andre sjåfører er hyggelige og lurer på hvor jeg er fra og synger mens de kjører. Synging liker jeg.

En tur med minibuss går ofte veldig fort. Det er flere som kjører samme rute og de har dermed konkurranse om kundene som står og venter ved veien. Da gjelder det å komme først, og du må regne med å springe på i fart og hoppe av mens de kjører, og ikke minst bli slengt litt hit og dit inne i bussen underveis.
På en tur på sørkysten ble det med et helt gartneri i bussen. På taket plasserte de møbler og utstyr, mens store og små potteplanter fikk plass på bakerste rad. I nærheten av meg stablet de inn et bord, som nok ville truffet meg hvis vi hadde bråstoppet. Det at jeg måtte vente nesten en time mens de fikk på plass gartneriet gjorde visst ingenting, og at passasjerene som kom på etter hvert satt mer utrygt enn plantene, var heller ikke noe problem.

På de store, fine turistbussene er alt annerledes. Det er god plass og rolig tempo. Men det er jo selvfølgelig kaldt. Har man aircondition så skal den settes på full guffe. Da er det bare på med sokker, sjerf, bukse og jakke selv om det er 32 grader utenfor. I mens kan man nyte Dustin Hofman dubbet på spansk på TV-en som henger i taket i bussen.

På vei til Prinsessen på erten.

På vei til Prinsessen på erten.

Her skal vi få testet henne skikkelig, tenker jeg.

Her skal vi få testet henne skikkelig, tenker jeg.

- Billett til en voksen og en sofa, takk!

– Billett til en voksen og en sofa, takk!

Litt musikk til turen, skal bli!

Litt musikk til turen, skal bli!

Hi guys!

Hi guys!

Tøff10

Tøff tur hjem.

Hestekrefter mot hestekrefter.

Hestekraft mot hestekrefter.

To gutter og mye rør.

To gutter og mye rør.

En haitisk taptap med en cowboy og hans crew.

En haitisk tap-tap med en cowboy og hans crew.

Hvem bryr seg. (Og et minne om favorittutestedet i Oslo.)

Hvem bryr seg. (Og et minne om favorittutestedet i Oslo.)

Tøff16

Skal vi se? Litt plass på sidene er det jo?

Tøff15

Varene er godt sikret. Men hva med folka?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 responses to “Tøff i trafikken del 2

Legg igjen en kommentar

