Så er eventyret slutt

Tusen takk til min mann som tok meg med på tur!

Tusen takk til min mann som tok meg med på tur!

Nå reiser vi hjem til Norge etter seks og en halv måned på Hispaniola, øya som deles av Haiti og Den dominikanske republikk. Å bo på et annerledes og fremmed sted i over et halvt år, er ikke som å være på 14 dagers reise. Nå er minnebanken full, og jeg vil huske både hverdagene og feriedagene her for alltid.

Det har ikke alltid vært et paradis i Kariabia. Til tider har jeg vært frustrert over kommuniasjonsproblemer på spansk, ikke å ha den samme friheten til å bevege meg rundt som i Norge, og jeg har ergret meg over søppel og og høylytte dominikanere. Andre dager har jeg gledet meg over alle de interessante menneskene vi har møtt, det eksotiske nabolaget og den frodige naturen. For å oppsummere det hele har jeg laget min egen elsk-og-hat-liste, i ikke-prioritert rekkefølge. Elsk-listen er lengst.

Elsk
– Blide og hyggelige folk (stort sett, i alle fall)
– Å aldri fryse
– Tropiske frukter og jugo de chinola – pasjonsfruktjuice
– Folk som synger i gata og i butikken (uten å bli ansett som gale)
– Palmer, sol, strand. Palmer, sol, strand. Palmer, sol, strand
– Konserter på La espiral under åpen himmel omgitt av et kolonihus fra 1500-tallet
– Samfunnsengasjerte folk som bryr seg om landet sitt
– Drinker til 20 kroner og piña colada i en ananas
– Kolibri, pelikaner og flamingoer
– Lunsj i gamlebyen, La zona colonial.
– Å gå på kino for mellom 7 og 20 kroner
– Gratis aerobic langs strandkanten

Hat:
– De ekstreme forskjellene mellom fattige og rike
– Trafikken i Santo Domingo
– Søppel og søpling
– Biler med lydreklame med høøøy desibel
– Kakerlakker
– Menn som roper etter meg
– At ting tar tid
– At folk ikke kan klokka

Tusen takk til dere som har lest bloggen min og synes det har vært interessant!

En mann klatrer opp for å fjerne løse palmeblader. Et skummelt syn, ikke akkuat HMS-sikret...

En mann klatrer opp for å fjerne løse palmeblader. Et skummelt syn, han er ikke akkuat HMS-sikret…

Ungdommer er kule i Dominikanske, også.

Ungdommer er kule i Dominikanske, også.

Fisker og flamingoguiden vår.

Fisker og flamingoguiden vår.

Sjøfarere i Haiti

Sjøfarere i Haiti

 

 

 

 

17 responses to “Så er eventyret slutt

  1. Så fint å lese, Ingjerd! Takk for en engasjerende og artig blogg. God tur heimover, og masse lykke til med hva det nå er som blir det neste eventyret for Crew Sørlie Yri 🙂

  2. Hei Ingjerd ! Det har vært veldig interresant å følge deg på denne reisen. Har lært mye om disse landene som jeg normalt ikke følger så mye med på. Så du har utvidet min horisont med velskrevne artikler. Ønsker deg /dere lykke til. Hilsen fra Elsa/ kundesenteret i Halden Sparebank

  3. Those that survive the experiments do not get set
    free, instead they are euthanized. Anti-Aging Mass – La Roche-Posay – Pigmentclar Dark Spot Correcting Serum.
    Article Source: Bellezia is the owner of a beauty z which is a premier resource for
    beauty information.

  4. Hey There. I found your blog the use of msn. This is an extremely neatly written article.
    I will make sure to bookmark it and come back to read more of
    your useful info. Thanks for the post. I’ll definitely return.

  5. The Warriors at Qin Shi Huang’s Unesco World Heritage Site
    are truly special. Weell worth a vvisit from the
    city of Xian.
    It takes about an hour by taxi to reach thhe site.

    Great photo opportunities.

  6. Definitely believe that which you said. Your favorite reason appeared to be on the
    internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they just do not know
    about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people
    can take a signal. Will likely be back to get more.

    Thanks

  7. If some one wishes to be updated with most recent technologies afterward he must be visit this website and be up to
    date everyday.

Legg igjen en kommentar

